Hatha jóga

Taky to znám. Někam se chystám poprvé a hlavou mi létá roj myšlenek o tom, jak to tam asi bude vypadat, koho tam potkám a co si mám vzít všechno s sebou (nedej Bože, abych něco životně důležitého zapomněla). Občas mi ten roj z hlavy vyletí, zatemní cestu a nakonec raději zůstanu doma. Abych minimalizovala pravděpodobnost, že se něco podobného stane vám, připravila jsem malý soupis všeho potřebného.

Co s sebou na lekci

Pohodlný oděv,
přezůvky nejsou potřeba – cvičíme na boso nebo v ponožkách,
jógamatky a deky jsou na místě k dispozici,
pití během lekcí není doporučováno.

Před samotnou lekcí

Dvě hodiny před samotným cvičením se snažíme nejíst,
zdravotní obtíže (vysoký krevní tlak, problémy se srdcem, cukrovku, problémy s klouby,…) konzultujeme s lektorkou,
těhotné ženy se svým stavem obeznámí lektorku,
pokud jdeme poprvé na jógu, není se čeho bát. Jóga má mnoho podob a každému vyhovuje jiný styl, jiný cvičitel, není nic špatně nebo dobře. Nejdůležitější je, aby daná lekce a lektor vyhovovali vám.

Během cvičení

Naslouchejme svému tělu – provádějme cviky rychlostí, která nám vyhovuje. Při každé lekci tato rychlost může být jiná, jelikož je ovlivněna naším momentálním psychickým rozpoložením, fyzickou kondicí.
Cvičme v souladu s naším dechem – dech se snažíme neovlivňovat. Počkejme si na nádech či výdech. Dýchejme během cvičení pouze nosem.
Uvolněme se – během celého cvičení se snažme být co nejvíce uvolnění. Pokud pociťujeme napětí v jakékoli části těla, zaměřme se na ni a dechem se snažme napětí uvolnit.
Nechme všechny problémy, myšlenky, strachy, stres před dveřmi tělocvičny – zastavme se na chvíli a dopřejme si hodinu, kdy se budeme soustředit jen na sebe, své tělo a to, co se v něm během cvičení odehrává. Buďme v přítomném okamžiku.

Po skončení lekce

Nechme doznít účinky cvičení – neplánujme si po skončení lekce žádné fyzicky ani psychicky náročné činnosti. Ideálně se po cvičení projděme příjemnou procházkou domů a dopřejme si klidný a příjemný zbytek dne.
Připravme si lehkou večeři – abychom z cvičení měli maximální užitek.
Cvičme pravidelně i doma – snažme se do každodenního programu zařadit alespoň pár minut cvičení. Vždy je lepší cvičit každý den pár minut než jednou týdně dvě hodiny.
Těšme se na další lekci – kde potkáme podobně naladěné lidi a ověříme si, zda vše provádíme tak, jak máme.

Co mne na lekci čeká

  • Úvodní relaxace

Má za cíl nám připomenout, že nyní začíná hodina, kterou si chceme dát jen sami sobě, kdy nebudeme přemítat nad svými problémy, nebudeme rozebírat svoje myšlenky. Během relaxace uvolníme své fyzické tělo a připravíme mysl na cvičení.

Průpravné cviky

  • Ásany (jógové pozice)

Ásana = příjemná pozice, v které dokážeme po určitou dobu setrvat. Přesně tak bychom se měli cítit v každé pozici, kterou cvičíme. Nesrovnáváme se se sousedem, ale snažíme se danou ásanu zacvičit nejlépe, jak umíme a cítit se v ní příjemně.

  • Pranajáma (dechová cvičení)

Dech je nedílnou součástí našeho života. Náš život bychom mohli ohraničit počtem nádechů a výdechů. Dechem dokážeme ovlivňovat naše psychické rozpoložení, ale i fyzický stav, proto je důležité se naučit s dechem pracovat, k čemuž nám pomáhají dechová cvičení.

  • Závěrečná relaxace

Během závěrečné relaxace necháme doznít účinky cvičení. Uvolníme tělo a vnímáme změnu pocitů v našem těle před a po cvičení.